Τετάρτη, 7 Αυγούστου 2013

Απόψεις

Ελλειπή τα ληφθέντα προληπτικά μέτρα για τις πυρκαγιές.

Ανδριανού Γκουρμπάτση, Αντιστράτηγου Π.Σ, ε.α, νομικού.
Δικαστικού Πραγματογνώμονα διερεύνησης εγκλημάτων εμπρησμού.

Με αφορμή τα ληφθέντα και ανακοινωθέντα σήμερα (06-08-2013) από τον Υπουργό Δημόσιας Τάξης και Πολιτικής Προστασίας κ. Ν. Δένδια προληπτικά μέτρα της απαγόρευσης κυκλοφορίας οχημάτων και πεζών, παραθέτω τα παρακάτω:
Είναι ελλειπή τα αποφασισθέντα προληπτικά μέτρα και προφανώς ελήφθησαν για επικοινωνιακούς λόγους και τόνωσης της ψυχολογίας του κοινωνικού συνόλου και ενδεχομένως, ως άλλοθι, σε 

ενδεχόμενες μελλοντικά εκδηλώσεις καταστροφικών πυρκαγιών. Τα ίδια μέτρα έχουν δοκιμαστεί στο παρελθόν και δυστυχώς δεν επέφεραν σημαντικά αποτελέσματα. Και τούτο για τους εξής απλούς λόγους: α) Δεν αποτρέπουν τα μέτρα αυτά κανέναν ''οργανωμένο''εμπρηστή να δράσει και να υλοποιήσει τον στόχο του, αφού μπορεί να χρησιμοποιήσει κατάλληλα μέσα και εξοπλισμό, όπως εμπρηστικό μηχανισμό ''χρονοκαθυστέρησης" ή εκτόξευσης εμπρηστικού μηχανισμού από μεγάλη απόσταση. β) Οι αστυνομικές δυνάμεις, όσες κι αν χρησιμοποιηθούν για τη φύλαξη και ελέγχους, δεν είναι δυνατόν να φυλάξουν όλα ακόμη και τα πιο ευπαθή δάση και δασικές εκτάσεις της Αττικής, αφού κάτι τέτοιο είναι λογικά και πρακτικά αδύνατον. Αν δηλαδή θελήσει ο εμπρηστής να δράσει θα βρει και τον τρόπο, το μέσο, τον τόπο και τον χρόνο. γ) Επιπροσθέτως το μόνο που μπορεί να επιτύχουν τα εν λόγω μέτρα, είναι να εξουθενώσουν και προκαλέσουν κόπωση άσκοπα και χωρίς κανένα σημαντικό όφελος στο προσωπικό της αστυνομίας και δ) Τα μέτρα αυτά έχουν προσωρινό χαρακτήρα και διάρκεια και ισχύον μόνο στα δάση συγκεκριμένης διοικητικής περιφέρειας δηλαδή στην Αττική. Με τα δάση σε άλλες Περιφέρειες τι θα γίνει; Συνεπώς ο εμπρηστής μπορεί να δράσει το υπόλοιπο διάστημα που θα εκλείψουν τα μέτρα στα δάση αυτά. Δεν αμφισβητώ τη βούληση του και την πρόθεση να παράγει έργο ο κ. Υπουργός έπρεπε να λάβει πιο δραστικά, ουσιαστικά, κατάλληλα και πιο αποτελεσματικά προληπτικά μέτρα για την αποτροπή εκδήλωσης ή τουλάχιστον μείωσης του αριθμού των δασικών πυρκαγιών και κατά συνέπεια την αποτροπή της καταστροφής του δασικού μας πλούτου. Φαίνεται όμως ότι οι ειδικοί σύμβουλοι του δεν γνωρίζουν καλά τα θέματα και τα προβλήματα των πυρκαγιών. Ωστόσο θα έπρεπε έγκαιρα δηλαδή ήδη μετά την λήξη της προηγούμενης αντιπυρικής περιόδου, να έχει προβεί στις εξής ενέργειες και λάβει τα παρακάτω μέτρα, που στοχεύουν στην πρόληψη αλλά και καταστολή των εγκλημάτων εμπρησμού:
  • Να στελεχωθεί επαρκώς, αναδιοργανωθεί, εκπαιδευτεί, και εξοπλιστεί με τα κατάλληλα μέσα και εξοπλισμό ο διωκτικός μηχανισμός (αυτοτελή και μη Ανακριτικά Τμήματα και Γραφεία των Π.Υ και Διοικήσεων Π.Υ. αντίστοιχα καθώς και της Δ.Α.Ε.Ε), που λειτουργεί στα πλαίσια του Πυροσβεστικού Σώματος για την εξιχνίαση των εγκλημάτων εμπρησμού. Εκσυγχρονισμός του διωκτικού μηχανισμού σημαίνει αποτελεσματικός μηχανισμός και ισοδυναμεί με πρόληψη και καταστολή των εγκλημάτων εμπρησμού. Για παράδειγμα η Διεύθυνση Αντιμετώπισης Εγκλημάτων Εμπρησμού, που αποτελεί την Κεντρική και Προϊσταμένη Υπηρεσία όλων των Ανακριτικών Τμημάτων και Γραφείων όλων των Υπηρεσιών του Πυροσβεστικού Σώματος και έχει τοπική αρμοδιότητα σε όλο τον Ελλαδικό χώρο, είναι υποστελεχωμένη, αφού υπηρετούν μόνον (15) ανακριτικοί υπάλληλοι και παλαιότερα και λιγότεροι (από 8 μέχρι 10) και δεν διαθέτει τα απαιτούμενα μέσα και εξοπλισμό για την εκτέλεση της ειδικής αποστολής της.
  • Να προωθήσει νομοθετική ρύθμιση στον Ποινικό Κώδικα, έτσι ώστε να διώκεται για εμπρησμό με δόλο (ενδεχόμενο δόλο) και όχι για εμπρησμό από αμέλεια, όπως σήμερα, όποιος προβαίνει σε εργασίες από τις οποίες εκδηλώνεται πυρκαγιά σε δάση και δασικές εκτάσεις σε ημέρα όπου ο δείκτης κινδύνου πυρκαγιάς είναι τουλάχιστον στην κατηγορία (3).
  • Οι ποινές για τους εκ δόλου εμπρηστές να γίνουν πιο αυστηρές.
  • Η νομιμοποίηση των ''αυθαίρετων'' που πέρασαν στο παρελθόν οι εκάστοτε Κυβερνήσεις, με σκοπό την εισροή εσόδων στα κρατικά ταμεία, δημιουργούν προσδοκίες και ενθαρρύνουν τους εμπρηστές να προκαλέσουν πυρκαγιές, με κίνητρο την καταπάτηση κάποιας δασικής έκτασης, παρόλο που αυτές εξαιρούνται από τις σχετικές ρυθμίσεις.
  • Οι σχετικές με την πρόληψη των αγροτοδασικών πυρκαγιών Πυροσβεστικές Διατάξεις θα πρέπει να τροποποιηθούν, έτσι ώστε οι υπαίτιοι αυτών να διώκονται για πλημμέλημα και όχι, όπως σήμερα, για πταίσμα, όπως συμβαίνει με τις πυροσβεστικές διατάξεις υπ΄αριθ. 9/2000, 9α/2000 και 4/2012.
  • Επιβάλλεται να επανέλθει το παλιό καθεστώς επιβολής διοικητικών προστίμων, πέραν των ποινικών κυρώσεων, σε όποιους με οποιονδήποτε τρόπο αποκτούν την ιδιότητα του κατηγορούμενου για τα εγκλήματα του εμπρησμού σε δάση ( με πρόθεση και από αμέλεια)
  • Σε συνεργασία με το Υπουργείο Εθνικής Άμυνας, έπρεπε να σχεδιαστεί και οργανωθεί η κατασκήνωση προσωπικού των Ενόπλων Δυνάμεων κατά τους μήνες Ιούνιο, Ιούλιο και Αύγουστο, κάθε έτος, μέσα στα ευπαθή και πυρόπληκτα δάση.
  • Να ρυθμιστεί νομοθετικά η ελεγχόμενη καύση για βοσκοτόπια.
  • Τα προβλεπόμενα μικτά κλιμάκια (πυροσβεστών και προσωπικού των Ε.Δ), αντί να αυξηθούν έχουν ατονήσει, ίσως και να έχουν καταργηθεί σιωπηρά.
  • Να υπάρξει στην Δ.Α.Ε.Ε, όπως και στην Αντιτρομοκρατική, ανοιχτή προς το κοινό ''κόκκινη'' τηλεφωνική γραμμή, για καταγγελίες (επώνυμες και ανώνυμες) για εμπρησμούς.
  • Ευαισθητοποίηση των πολιτών μέσα από ενημερωτικές καθημερινές εκπομπές στην τηλεόραση και ραδιόφωνο για τις πυρκαγιές (πρόληψη, καταστολή) και τις επιπτώσεις στην καθημερινή ζωή και υγεία του.